طول درمان و مراقبت های بعد از عمل هموروئید

طول درمان و مراقبت های بعد از عمل هموروئید

نویسنده:

aref-es-admin

تاریخ انتشار:

22 آذر 1402

برچسب ها:

اشتراک گذاری در:

با توجه به افزایش این عارضه در افراد، امروزه درمان‌های مختلفی برای رفع همووئید یا بواسیر وجود دارد. دکتر فریبا عارف در شهر کرمان، یکی از متخصصان بسیار حرفه ای در این زمینه است ایشان با انجام جراحی‌های بسیار موفق یکی از امید‌های کرمان برای رفع مشکلات گوارشی بیماران است.
بسیاری از افراد مبتلا به بواسیر با برای رفع مشکل خود از درمان‌های خانگی هموروئید و تغییر سبک زندگی، استفاده می‌کنند در صورتی که این روش‌های متداول موثر واقع نشوند، بهترین گزینه برای شما، عمل جراحی است. در صورتی که به دنبال متخصص هموروئید خانم در کرمان هستید، خانم دکتر فریبا عارف، بدون شک بهترین انتخاب برای شما است. در مرکز لیزر هموروئید کرمان، از جدیدترین دستگاه‌ها و تکنولوژی‌‌ها برای درمان شما استفاده می‌شود. شما با مراجعه به این مرکز می‌توانید تا با بهرمندی از این امکانات از عارضه ی هموروئید رهایی یابید. برای اطلاع دقیق از نحوه درمان و طول درمان و دوره نقاهت تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

طول درمان و مراقبت های بعد از عمل هموروئید

عواملی که در تشدید هموروئید دخیل هستند عبارتند از:

  • افزایش سن

  • رابطه جنسی از طریق مقعد

  • بلند کردن ناگهانی اجسام سنگین

  • یبوست

  • بارداری

  • نشستن طولانی

پزشک بعد از بررسی همه موارد، اقدام به جراحی هموروئید کتومی می‌کند. در عمل جراحی هموروئید کتومی، پزشک با برش‌های کوچکی در ناحیه‌ مقعدی توده‌ی هموروئیدی را کاملا برمی‌دارد. ممکن است. بسته به تخصص پزشک، عمل جراحی هموروئیدکتومی به دو روش بیهوشی موضعی و بیهوشی عمومی انجام می‌شود. رعایت نکات مراقبت‌های بعد از عمل هموروئید یا لیزر بواسیر تاثیر بسیار زیادی در نتیجه جراحی دارد.
برای پیداکردن بهترین دکتر متخصص جراحی عمومی در کرمان، پیشنهاد ما دکتر فریبا عارف با 25 سال سابقه جراحی موفقیت آمیز در این زمینه است در این مقاله ما تصمیم داریم که یک برنامه مراقبتی منظم و درمان‌هایی برای مراقبت بعد از عمل هموروئید ارائه دهیم که رعایت این نکات قطعا باعث بهبودی و جلوگیری از عوارض پس از جراحی می‌شود تا انتها همراه ما باشید.

جراحی و لیزر هموروئید در کرمان

اقدامات قبل از عمل هموروئید

مانند همه ی جراحی‌ها، برای نتیجه گیری بهتر قبل از عمل هموروئید، باید اقداماتی را انجام دهید تا بهترین نتیجه از عمل بگیرید. این اقدامات شامل موارد زیر می‌شود:

  1. مشاوره با پزشک: قبل از عمل، باید با پزشک خود مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که عمل برای شما مناسب است.

  2. آزمایشات پیش عمل: برخی آزمایشات مانند آزمایش خون، اندوسکوپی و آزمایش ادرار قبل از عمل برای تشخیص وضعیت سلامتی شما انجام می‌شوند.

  3. توقف مصرف داروهای خاص: قبل از عمل، باید با پزشک خود در مورد مصرف داروهای خاصی که ممکن است تأثیر منفی بر روی عمل داشته باشند، صحبت کنید و در صورت لزوم آن‌ها را توقف کنید.

  4. رعایت رژیم غذایی: برخی مواد غذایی مانند فیبر بالا، آب کافی و محدودیت مصرف غذاهای چرب و نمکی بهترین رژیم غذایی برای کاهش خطر عمل هموروئید است.

  5. تنظیم زمان عمل: برخی عمل‌ها به صورت فوری انجام می‌شوند، در حالی که برخی دیگر نیاز به تعیین زمان مناسب دارند. باید با پزشک خود در مورد زمان مناسب عمل صحبت کنید.

  6. رعایت دستورات پس از عمل: پس از عمل، باید به دقت دستورات پزشک را رعایت کنید، از جمله مصرف داروها، تغییرات در رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی

دوره نقاهت بعد از لیزر هموروئید

دوره نقاهت بعد از عمل هموروئید
گفتیم که جراحی هموروئید به روش جراحی بیهوشی و لیزری انجام می‌شود. طول درمان بعد از لیزر هموروئید ، در مقایسه با روش دیگر بسیار ساده تر است. احساس درد در دوره نقاهت پس از لیزر، سریعا کاهش یافته و از بین می‌رود. با توجه به این که، لیزر بواسیر به صورت سرپایی انجام می‌شود پس بافت مقعد زخم نمی‌شود و بیمار بعد از لیزر هموروئید می‌تواند تا بعد از چند روز به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازد.

طول درمان عمل هموروئید

طول درمان عمل هموروئید یا بواسیر، به ویژگی‌های بیمار و نوع عمل او وابسته است. در برخی موارد، بیمار در روز عمل به خانه باز می‌گردد و در برخی موارد، نیاز به بستری شدن و درمان در بیمارستان را دارد. پس از عمل، برای بازگشت به حالت طبیعی، باید تغییرات در رژیم غذایی و سبک زندگی خود را اعمال کنید. همچنین، باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را به دقت مصرف کنید. پس از عمل، پزشک شما ممکن است شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد تا به شما کمک کند تا رژیم غذایی مناسبی را برای بهبود و پیشگیری از بازگشت هموروئید پیشنهاد دهد. در کل، طول درمان عمل هموروئید متفاوت است و باید با پزشک خود مشورت کنید.

فعالیت‌های بعد از جراحی هموروئید یا بواسیر

  • فعالیت های بعد از جراحی هموروئید
  • بعد از جراحی بواسیر یا هموروئید برای نتیجه گیری بهتر و جلوگیری از عارضه‌های دیگر، بهتر است تا از انجام فعالیت‌هایی که باعث وارد شدن فشار به اسفنکترهای مقعد می‌شوند جددا خودداری نمایید.پرهیز از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین
  • پرهیز از جابجایی اجسام سنگین
  • استفاده از غذاهای ملین و فشار نیاوردن در هنگام اجابت مزاج
  • انجام پیاده روی به مدت 5 دقیقه بعد از هر نیم ساعت نشستن
  • تقویت عضلات لگن
  • استفاده از بالشتک‌های نشیمنگاه برای نشستن‌های طولانی و جلوگیری از فشار به ناحیه مقعد

مراقبت‌های بعد از جراحی بواسیر

با توجه به این که برای نتیجه بهتر از هر جراحی توجه به نکات مراقبتی و رعایت آن از اهمیت بالایی برخوردار است و از همین رو نیز، افراد باید بعد از انجام جراحی هموروئید و هر نوع درمانی، مراقبت‌های بعد از آن را رعایت نمایند تا روند بهبودی با سرعت بهتری انجام شود. دکتر فریبا عارف متخصص جراحی داخلی قبل از جراحی، نکات طول درمان و مراقبت‌های بعد از عمل هموروئید را به طور کامل برای شما شرح می‌دهند. مراقبت‌های بعد از جراحی بواسیر به شرح زیر می باشد.

  • معمولا داشتن احساس درد، پس از جراحی بواسیر طبیعی است بهتر است تا برای رفع این مشکل از داروهایی که پزشک تجویز کرده در زمان مشخص مصرف نمایید.

  • بعد از جراحی و بعد از اولین دفع مزاج، بروز مقداری خونریزی طبیعی است. بهتر تا یک رژیم غذایی ملایم داشته باشید.

  • برای کاهش تورم می‌توانید از کمپرس یخ برای ناحیه مقعد استفاده کنید

  • مصرف آنتی بیوتیک‌ها را با توجه به نوع تجویز پزشک و در زمان مشخص مصرف نماید مصرف آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عفونت و کاهش درد پس از جراحی توصیه می‌شود.

  • در زمان دفع مزاج زور نزنید زیرا هر گونه فشار و زدن در هنگام اجابت مزاج می‌تواند باعث عود هموروئید شود.

  • دارو‌های تجویز شده را به طور مرتب مصرف کنید.

  • به مدت 2 روز بعد از جراحی با لیزر از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید

  • در روزهای اول بعد از جراحی بهتر است تا غذاهای ملین و غذاهای آبکی مثل سوپ سبزیجات میل کنید.

  • مایعات فراوان بنوشید

  • رژیم غذایی مناسبی که حاوی فیبر باشد را در برنامه غذایی خود بگنجانید

  • در صورت احساس درد، حتما داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را استفاده کنید.

  • از نشستن طولانی مدت بپرهیزید.

  • از نشستن به روی سطوح سفت خودداری کنید.

  • از مصرف غذا‌های چرب و پر ادویه و شور پرهیز کنید.

  • ورزش و فعالیت مناسب داشته باشید و از استراحت مطلق بپرهیزید

  • در زمان مشخص برای انجام معاینه نزد پزشکتان بروید معمولا، معاینات بعدی 2 تا 3 هفته پس از جراحی برای بررسی مشکلات انجام می‌شود.


مطلب پیشنهادی:هموروئید در بارداری | 0 تا 100 آنچه باید بدانید


راه کار‌های رفع یبوست بعد از عمل هموروئید

رفع یبوست بعد از عمل هموروئید
بسیاری از افراد با رعایت نکات مراقبتی بعد از جراحی هموروئید نیز ممکن است تا دچار یبوست و مشکلات گوارشی شوند که باعث درد در ناحیه مقعدی و آسیب به ناحیه جراحی می‌شود. ما در این بخش برای مقابله با یبوست بعد از درمان راه کار‌های مناسبی را ارائه می‌دهیم این راه کار‌ها عبارتند از:

  • در طول روز مایعات زیادی بنوشید: نوشیدن مقدار کافی آب و سایر نوشیدنی‌های بدون قند، بهترین راه برای حفظ رطوبت مداخل روده و دفع مزاج راحت است

  • رژیم غذایی سبزیجات: در برنامه غذایی خود از مواد حاوی فیبر بالا مانند سبزیجات ، میوه‌‌ها ، حبوبات و غلات استفاده کنید

  • ورزش و تحرک کافی: برای جلوگیری از یبوست انجام فعالیت بدنی سبک مثل: پیاده ‌روی را در در برنامه روزانه خود بگنجانید.

  • ملین‌ها را جایگزین کنید: می‌‌توانید برای دفع راحت تر، از ملین‌‌ها یا مکمل‌های غذایی حاوی فیبر استفاده کنید. نکته مهم این که قبل از انجام هر کاری در صورت داشتن یبوست شدید با پزشکتان درباره این راه کارها مشورت بگیرید. اگر یبوست همراه با درد شدید ، خونریزی یا تهوع همراه باشد، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

مراقبت از زخم‌ها بعد از عمل همورئید

یکی از نکات مهم در طول درمان و مراقبت‌های بعد از عمل هموروئید، مراقبت از زخم است. در نظر داشته باشید که ناحیه مقعد بسیار حساس است پس حتما، ناحیه مقعد را تمیز و خشک نگه دارید. برای مراقبت از زخم هموروئید بهتر است تا پس از هر بار دفع مزاج، در آب گرم حاوی صابون بنشینید. برای پاک کردن مقعد از دستمال توالت استفاده نکنید و بجای آن از دستمال مرطوب بهره بگیرید. در طول درمان ، برای جلوگیری از ترشحات، مخاط خونی و مدفوع به طور ناخودآگاه از مقعد بهتر است تا یک تکه گاز یا پارچه تمیز و استریل را روی این ناحیه قرار دهید. طبق دستور پزشک تان، آنتی بیوتیک تجویز شده تان را، باید به منظور رعایت مراقبت‌های بعد از درمان هموروئید؛ مرتب تا اتمام دوره این استفاده کنید.

مدیریت درد در طول درمان

مراقبت های بعد از عمل هموروئید
یکی از طبیعی ترین احساس‌ها بعد از انجام جراحی و در طول درمان، احساس درد در ناحیه نشیمن گاهی است. بیشتر این نوع درد در زمان، اجابت مزاج شدید تر است. برای رفع این نوع درد بهتر است تا از نشستن‌های طولانی در توالت و زور دادن خودداری نمایید همچنین برای کنترل درد، دارو‌های مسکنی را که دکتر برای شما تجویز نمونه را مصرف نماید. مصرف مسکن‌ها و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده نه تنها به کنترل درد و ناراحتی کمک می‌کند بلکه باعث رفع عفونت و التهاب می‌شود.

سوالات متداول

آیا امکان عود بواسیر بعد از درمان وجود دارد؟

– بسته به نوع درمان در برخی افراد این امکان وجود دارد؛ اما رعایت برخی اصول می‌تواند احتمال بازگشت بیماری را به حداقل برساند.

 

آیا عمل بواسیر درد دارد؟

– بیشترین احساس درد، بعد از عمل هموروئید هنگام دفع مدفوع است که می‎توانید از داروهای مسکن نظیر استامینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن برای رفع آن استفاده کنید.

اولین دیدگاه را بنویسید

درخواست رزرو نوبت

جهت رزرو نوبت لطفا فرم زیرا تکمیل نمایید

ساعت کاری پزشک:

شنبه-16:00 - 20:00

|

دوشنبه-16:00 - 20:00

|

چهارشنبه-16:00 - 20:00

"(الزامی)" indicates required fields